poniedziałek, 7 października, 2024
AktualnościKROSNORozrywkaWydarzenia

Smyczki na Wojciechu. Powroty

Prawdziwą przyjemnością jest wrócić do gościnnych wnętrz zabytkowego, drewnianego Kościoła św. Wojciecha. Nie bez powodu też tegoroczna edycja cyklu „Smyczki na Wojciechu” nosi podtytuł „Powroty”. Wracają kameralne koncerty, artyści, którzy gościli już w Krośnie – właśnie na Wojciechu, choć niekoniecznie z tym samym repertuarem i w tych samych składach – i wraca też nasza droga publiczność. Od czerwca do sierpnia 2023 – przy dźwiękach smyczków wzbogaconych innym instrumentarium i wokalem – odbędą się cztery koncerty, na które Regionalne Centrum Kultur Pogranicza gorąco zaprasza.

Termin: czerwiec – sierpień 2023
Miejsce: Kościół pod wezwaniem św. Wojciecha Męczennika, ul. Korczyńska 18A
Szczegóły: www.rckp.krosno.pl

Wstęp wolny

PROGRAM

30 czerwca 2023, godz. 19.00
Michalina Buczyńska (skrzypce)
Elżbieta Szczyrba (wiolonczela)
Daniel Eibin (fortepian)

14 lipca 2023, godz. 19.00
Maciej Wulw (skrzypce)
Adrianna Maria Kafel (wiolonczela)
Katarzyna Sytnik-Jaracz (skrzypce)
Beata Hortyńska-Piątek (klawesyn)

11 sierpnia 2023, godz. 19.00
Ukoja
Karolina Patla (śpiew, perkusjonalia)
Wiktoria Darmoń (śpiew, flety)
Monika Mazur (śpiew, skrzypce)
Wiesław Ochwat (akordeon)

25 sierpnia 2023, godz. 19.00
Carpatia Quintet
Robert Naściszewski (1 skrzypce)
Orest Telwach (2 skrzypce)
Piotr Gajda (altówka)
Anna Naściszewska (wiolonczela)
Wojciech Gąbka (kontrabas)
Rafał Tomkiewicz (kontratenor)

INFORMACJE O KONCERTACH I WYKONAWCACH

30 czerwca 2023, godz. 19.00
Michalina Buczyńska (skrzypce)
Elżbieta Szczyrba (wiolonczela)
Daniel Eibin (fortepian)

Daniel Eibin – pianista i kameralista związany z Krosnem, ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie fortepianu Marka Drewnowskiego oraz Konserwatorium w Genewie. Wraz z Michałem Drewnowskim współtworzy duet fortepianowy Doppio Espresso, jest także współzałożycielem Fundacji Krośnieńskiej im. Ignacego Paderewskiego, która wspiera młode talenty. Pełni funkcję dyrektora w krośnieńskim Zespole Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego. Z pasją angażuje się także w tworzenie życia kulturalnego Krosna, biorąc czynny udział w wydarzeniach kulturalnych miasta.

Elżbieta Szczyrba – studia muzyczne realizowała na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie wiolonczeli dr hab. Natalii Kurzac-Kotuli oraz wykł. Anny Banaś. Uczestniczyła w licznych kursach muzycznych prowadzonych przez wiolonczelistów światowej klasy.
Uczestniczyła w XIX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach 2019, w XI Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu (2023). Była także finalistką konkursu BACH SOLO COMPETITION w Poznaniu 2020. Wraz z oktetem wiolonczelowym Duende Cello Ensemble miała okazję wystąpić na kilku ważnych koncertach: podczas 55. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, z okazji otwarcia warsztatów wiolonczelowych w Pałacu w Rybnej oraz w ramach projektu „ObudźMy Miasto” w Krośnie. Koncertowała z zespołem we Włoszech oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Wiolonczelowego w siedzibie Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Michalina Buczyńska – ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. w Krośnie, w klasie skrzypiec Doroty Pelczar. Obecnie jest studentką 1. roku na wydziale Jazz i muzyka rozrywkowa Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Gra i śpiewa w zespole Kapela Spod Rubani.

Program:
Gabriel Fauré
Astor Piazzola

14 lipca 2023, godz. 19.00
Maciej Wulw (skrzypce)
Adrianna Maria Kafel (wiolonczela)
Katarzyna Sytnik-Jaracz (skrzypce)
Beata Hortyńska-Piątek (klawesyn)

Katarzyna Sytnik – skrzypaczka, ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w 2000 roku oraz dodatkowo studia magisterskie na Wydziale Muzyki Dawnej na tej samej uczelni, doskonaląc grę na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Sirkki Liisy Kaakinen Pilch, Zbigniewa Pilcha oraz Agnieszki Świątkowskiej.
Odbyła 3-letni kontrakt w Bejrucie, w Libańskiej Orkiestrze Narodowej. Zdobywała również doświadczenie jako członkini trio fortepianowego, prezentując muzykę baroku oraz mistrzów klasycyzmu, podczas koncertów na pokładzie amerykańskich statków pasażerskich, pływających po Karaibach i Europie. Pracowała jako nauczycielka gry na skrzypcach w Irlandii. Od 2009 roku jest pedagogiem w Zespole Szkół Muzycznych w Krośnie. Oprócz pracy w szkole uczestniczy regularnie w życiu kulturalnym miasta i okolic. Z Zespołem „A może tak”, prowadzonym przez Wojciecha Pelczara, nagrała dwie płyty do tekstów Edwarda Lechety. Współpracuje również od wielu lat ze skrzypkiem, pochodzącym z Krosna, Maciejem Wulwem. Założyła zespół „Kamart” (Maciej Janas fortepian, Karol Pęcak – wiolonczela), z którym ma zamiar propagować muzykę klasyczną na szeroką skalę.

Maciej Wulw – skrzypek, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec Klemensa Bortla i Antoniego Cofalika , kameralistyki Ewy Warykiewicz i Marii Szwajger-Kułakowskiej. Ukończył również studia podyplomowe na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Daniela Deutera – skrzypce barokowe oraz Konserwatorium Krakowskiego w klasie skrzypiec barokowych Anny Śliwy i kameralistyki Andrzeja Zawiszy. Pedagog, wykonawca i organizator życia muzycznego. Umiejętności w zakresie gry na skrzypcach barokowych doskonalił, biorąc udział w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez Agatę Sapiechę, Francka Polmana, Antona Stecka, Jacqueline Ross, Mechthild Blaumer, Frankade Bruine, Daniela Deutera. Współpracował z orkiestrami Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Lutherana Antiqua (Karlsruhe), Ensemble de la Cour, którego kierownikiem artystycznym był wybitny polski oboista Arkadiusz Krupa, Intrada – Zespół Instrumentów Dawnych, Cracovia Danza oraz prof. Elżbietą Stefańską wybitną polską klawesynistką , nagrywał dla Polskiego Radia Kraków , Katowice, Rzeszów. Zainteresowany autentycznymi stylami narodowymi i etnicznymi, wykonawstwem historycznym, repertuarem zakorzenionym w obszarze muzyki dawnej. Wraz z działalnością koncertową prowadzi działalność pedagogiczną. Jest propagatorem kultury muzycznej w regionie podkarpackim, inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych na tym terenie.

Beata Hortyńska-Piątek – urodzona w Krakowie. Naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat, pod kierunkiem mgr Marty Pisarskiej, w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. M. Karłowicza w Krakowie. W 2009 ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Elżbietę Stafańską, Leszka Kędrackiego, Elżbietę Chojnacką, Jacques’s Ogg’a, Bernarda Klaprotta, Kenneth’a Weiss’a. Uczestniczyła w wielu znaczących festiwalach muzycznych takich jak: Dni Bachowskie, Muzyka Zaklęta w Drewnie, Letnie Podgórskie Koncerty, Festiwal Kwitnących Azalii, Festiwal Jana z Kielczy, Festiwal Osiem Wieków Muzyki.
W 2008 wystąpiła na międzynarodowym festiwalu Cembalissimo 2008 w Budapeszcie. Wielokrotnie współpracowała z Filharmonią Krakowską, Filharmonią Podkarpacką w Rzeszowie, Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie oraz z Krakowską Operą Kameralną. W 2012 została zaproszona przez Filharmonię Podkarpacką do udziału w koncercie pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2015 roku współpracowała z zespołem Capella di Ospedale della Pieta, biorąc udział w nagraniach płyty z ariami śpiewanymi przez Natalię Kawałek. W 2014 roku wraz z Joanną Kwintą-Zielińską założyła Krakowski Duet Klawesynowy, specjalizujący się w wykonywaniu utworów na 4 ręce i 2 klawesyny. Na co dzień prowadzi działalność dydaktyczną oraz koncertową.

Adrianna Maria Kafel – grę na wiolonczeli rozpoczęła w wieku lat 6, w Państwowej Szkole Muzycznej I st., kontynuując ją w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Białymstoku. W 2011 roku rozpoczęła studia licencjackie, a następnie magisterskie na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Doroty Imiełowskiej. W 2014 roku dzięki programowi stypendialnemu „Erasmus” doskonaliła swoje umiejętności na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, w klasie prof. Wolfganga Aichingera, a rok później na Conservatorio Superior de Musica de A Coruña, będąc równocześnie asystentką prof. Caroliny Landriscini-Martinez. Adrianna Maria Kafel jest absolwentką studiów magisterskich ze specjalności: gra na wiolonczeli (2016), fideli kolanowych w klasie prof. Marii Pomianowskiej (2020) oraz wiolonczeli barokowej w klasie prof. Teresy Kamińskiej (2021).
Wielotorowe zainteresowania muzyką dawną, klasyczną i etniczną otworzyły jej drzwi do nowych doświadczeń muzycznych oraz współpracy ze znakomitymi muzykami. Adrianna jest aktywnym muzykiem orkiestrowym, kameralnym, występuje również jako solistka w kraju i za granicą. Jako muzyk orkiestrowy miała przyjemność współpracować z dyrygentami takimi jak: K. Penderecki, N. Marriner czy A. Liebreich. Występowała również jako członek zespołu na najnowszej płycie Marii Pomianowskiej „Sukotherapy”. Jest również laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, brała udział w licznych koncertach i festiwalach m.in. podczas XXII Dni Bachowskich, Kraków Bach Festiwal, Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego czy wydarzeniu „Beethoven Extreme” (wykonanie wszystkich symfonii L. van Beethovena na instrumentach historycznych w jeden dzień), gdzie wraz z Capellą Cracoviensins grała pod batutą Evelino Pidò i Christophe Roussetem, 14. Festiwal Skrzyżowanie Kultur „When Masters meet: Maria Pomianowska, Hossein Alizadeh World Ensemble (Ali Boustan, Saba Alizaseh, Aleksandra Kauf, Karolina Matuszkiewicz, Adrianna Kafel). Adrianna jest współzałożycielką duetu Wspak wykonującego muzykę kresów wschodnich oraz zespołu La métamorphose Ensemble (Victoria Lerche, Aleksandra Radwańska, Adrianna Kafel, Anna Guja) wykonującego muzykę dawną, z którymi ma wiele sukcesów na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach.

Program:
S.S. Szarzyński, Sonata D-dur
Antonio Vivaldi, „La Folia”
Georg Ph. Telemann, Suita „Guliwer”
François M. Couperin, Koncert Królewski
Francesco M. Veracini, Sonata Akademicka d-moll nr 5
François M. Couperin, Koncert nr 14. „Le geutes reunis”

11 sierpnia 2023, godz. 19.00
Ukoja
Karolina Patla (śpiew, perkusjonalia)
Wiktoria Darmoń (śpiew, flety)
Monika Mazur (śpiew, skrzypce)
Wiesław Ochwat (akordeon)

UKOJA to muzyczne spotkanie wielu światów. Świata muzyki etno, folk, bałkańskiej, słowiańskiej. Jego członkowie tworzą mieszankę krośnieńsko- krakowsko-góralską osób zauroczonych muzyką tradycyjną i ludową. W skład zespołu wchodzą wykształceni muzycy, wciąż poszukujący nowych inspiracji. Koncert Ukoja to podróż w tereny często nieodkryte dla słuchaczy, to podróż do przeszłości, do korzeni, do przodków.

Program:
1. Koyal (sł. i muz. Karolina Patla)
2. Modlitwa bez odpowiedzi (sł. i muz. K. Patla)
4. Bystra wodo strumienia (sł. i muz. K. Patla)
5. Horo (sł. i muz. K. Patla)
6. Pod Wierzbiną (sł. i muz. K. Patla)
7. Gra zmysłów (sł. i muz. K. Patla)
8. Z nieba (sł. i muz. K. Patla)
9. Katusza (sł. i muz. K. Patla)
10. Pid Oblaczkom (sł. i muz tradycyjna)
11. Powedu konuka (sł. i muz tradycyjna)
12. Nese Hala wodu (sł. i muz. tradycyjna)
14. Wśród złotych zbóż (sł. i muz. K. Patla)
15. Stefan (sł. i muz. tradycyjna)

25 sierpnia 2023, godz. 19.00
Carpatia Quintet
Robert Naściszewski (1 skrzypce)
Orest Telwach (2 skrzypce)
Piotr Gajda (altówka)
Anna Naściszewska (wiolonczela)
Wojciech Gąbka (kontrabas)
Rafał Tomkiewicz (kontratenor)

Carpatia Quintet jest zespołem gorąco przyjmowanym przez publiczność, który w swoim repertuarze posiada muzyczne arcydzieła różnych epok, kwintet wykonuje utwory z okresów muzycznych od renesansu do współczesności. Repertuar zespołu oparty jest głównie na muzyce kameralnej skomponowanej na smyczkowy kwintet, jednakże zespół również bardzo często dokonuje własnych transkrypcji innych form instrumentalnych. Chcąc poszerzyć repertuar oraz atrakcyjność koncertów, Carpatia Quintet bardzo często zaprasza również do udziału znakomitych solistów wokalistów. Carpatia Quintet jest artystyczną jakością, której wartość wyznaczają muzycy skupieni wokół poszukiwania piękna i doskonałości w sztuce.
Muzycy zespołu Carpatia Quintet są na co dzień solistami Filharmonii Podkarpackiej, jednakże oprócz muzyki orkiestrowej łączy ich zamiłowanie do szeroko rozumianej kameralistyki.

Robert Naściszewski – absolwent klasy skrzypiec Akademii Muzycznej w Katowicach, obecnie jest koncertmistrzem Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Koncertuje również jako solista, dyrygent. Jest także I skrzypkiem w zespole Arso Ensemble. Jest wieloletnim nauczycielem w klasie skrzypiec w PSM nr 1 w Rzeszowie, jego uczniowie są członkami i liderami wielu zespołów orkiestrowych. Wcześniej, przez wiele lat, zawodowo związany z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie.
Orest Telwach – absolwent klasy skrzypiec Akademii Muzycznej we Lwowie, obecnie jest zastępcą koncertmistrza Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Koncertuje również jako solista. Jest II skrzypkiem w zespole Arso Ensemble. Jest także wieloletnim nauczycielem w klasie skrzypiec w PSM nr 1 w Rzeszowie, jego uczniowie są członkami i liderami wielu zespołów orkiestrowych. Wcześniej przez wiele lat związany z Filharmonią Kameralną we Lwowie


Piotr Gajda – absolwent klasy altówki Akademii Muzycznej w Warszawie, obecnie jest prowadzącym grupę altówek w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Jest także altowiolistą w zespole Arso Ensemble. Przez wiele lat był członkiem zespołów Sinfonia Varsovia i Concerto Avenna w Warszawie.


Anna Naściszewska – absolwentka klasy wiolonczeli Akademii Muzycznej we Wrocławiu, obecnie jest koncertmistrzynią Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Jest również wiolonczelistką zespołu Arso Ensemble. Prowadzi klasę wiolonczeli w PSM w Łańcucie. Wcześniej, przez wiele lat, zawodowo związana z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie.


Wojciech Gąbka – absolwent klasy kontrabasu Akademii Muzycznej w Katowicach, obecnie jest prowadzącym grupę kontrabasów w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Prowadzi również orkiestrę w PSM Pro Musica w Krośnie oraz klasę kontrabasu w PSM w Sanoku. Wcześniej, przez wiele lat, zawodowo związany z Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Katowicach i Orkiestrą kameralną AUKSO w Tychach.

 

Tegoroczny koncert w cyklu „Smyczki na Wojciechu” zaowocował współpracą Carpatia Quintet z wybitnym solistą młodego pokolenia – kontratenorem Rafałem Tomkiewiczem. Dla muzyków jest to jednocześnie powrót do miejsca, które znają z wcześniejszych edycji „Smyczków”, podczas których mieliśmy przyjemność ich gościć.

Rafał Tomkiewicz ukończył w 2018 roku klasę śpiewu prof. Artura Stefanowicza na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2017/19 był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim w Warszawie, kształcąc się pod kierunkiem m.in. Matthiasa Rexrotha, Hedwig Fassbender, Eytana Pessena.
Artysta występuje na takich scenach jak Theater an der Wien/Kammeroper w Wiedniu (G.F. Hänedel „Giustino” – Anastasio, A. Vivaldi „Bajazet” – Tamerlano, R. Cavalli „Il Giasone” – Giasone, „Saul” – Witch of Ender, Teatro Comunale w Bolzano (Włochy), w Operze w Biel/Bienne (Szwajcaria) – P. Eötvös „Radames” – Radames, Teatrze Wielkim w Poznaniu G.F. Händel „Giulio Cesare” – Tolomeo, „Jephta” – Hamor, Meiningen Staatstheater „Amadigi di Gaula” – Amadigi, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie G.F. Händel „Rodelinda” – Unulfo, na festiwalach Styriarte w Graz, Dramma per Musica w Warszawie, Alessandro Stradella w Vitebro ( Włochy), jak również w salach koncertowych Wiednia (Musikverein – Goldener Saal), Genewy, Lozanny, Bydgoszczy czy Warszawy.
Rafał Tomkiewicz występował z takimi dyrygentami jak m.in. G. Petrou, Jan Willem de Vried, A. Cremonesi P. Esswood, Ch. Moulds, B. Bayl, L. Stawarz, R. Diaz-Cajamarca, M. Chryssicos, A.de Carlo czy K. Garstka.
Artysta jest zapraszany przez takie orkiestry jak Freiburger Barockorchester, Ensemble Zefiro, Mare Nostrum, Royal Baroque Ensemble, Bach Consort Wien, Capela Regia Polona i wiele innych.
W 2019 ukazało się pierwsze światowe nagranie DVD opery A. Stradella „Il Trespolo tutore”, gdzie partię Nino wykonywał Rafał Tomkiewicz pod dyrekcją A. de Carlo dla firmy DUX, a w październiku 2020 miało premierę nagranie CD z tą operą dla firmy Arcane.
W sezonie 2022/23 artysta zadebiutuje w Filharmonii Narodowej w Warszawie w oratorium „Izrael w Egipcie” G.F. Händla, The National Concert Hall w Dublinie w „Carminie Burana” C. Orffa, na Festiwalach Händlowskich w Halle oraz Karlsruhe „La Resurrezione”, „Lotario”. Po raz kolejny zagości w Getyndze na Händel-Festspiele, tym razem w oratorium „Semele” Händla.

Program:
Antonio Vivaldi, Sinfonia C-dur RV 116
Antonio Vivaldi, Stabat Mater RV 621 – solo Rafał Tomkiewicz
Antonin Dvorak, „Serenada na smyczki” op. 22
Wolfgang Amadeusz Mozart, Serenada G-dur „Eine kleine Nachtmusik” KV525

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x