poniedziałek, 22 lipca, 2024
AktualnościRozrywkaWydarzenia

WIOSNA FILMÓW w Brzozowie

21. Festiwal Filmowy WIOSNA FILMÓW. Od maja ten festiwal rusza w podróż po Polsce i najlepsze filmy festiwalu będzie można zobaczyć również w Brzozowie. W festiwalowym repertuarze pojawią się tylko te produkcje, które nie miały jeszcze ogólnopolskiej premiery. Będzie można zobaczyć m.in. film otwarcia festiwalu, nagrodzony Złotym Lwem na weneckim festiwalu filmowym “Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”, nominowany do Oscara mauretański “Timbuktu”, przebój Wiosny Filmów – portret trzydziestolatka “Sens życia oraz jego brak”, rumuński “Aferim!”, nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię (ex aequo z obrazem Małgorzaty Szumowskiej “Body/Ciało”) oraz odkrycie dyrektora festiwalu Wiosna Filmów, Michała Myślińskiego, libański obraz “Anioł”, który na tegorocznej edycji festiwalu otrzymał Nagrodę Publiczności.

wiosna_300

Harmonogram projekcji:

2 maja (sobota)
18:00 Wiosna Filmów: Sens życia oraz jego brak
(Węgry, 96′, bilet 10 zł)

20:00 Wiosna Filmów: Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
(Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja, 101′, bilet 10 zł)

3 maja (niedziela)
18:00 Wiosna Filmów: Anioł
(Liban, 100′, bilet 10 zł)

20:00 Wiosna Filmów: Timbuktu
(Francja/Mauretania, 2014, 100′. bilet 10 zł)

4 maja (poniedziałek)
18:00 Wiosna Filmów: Aferim!
(Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja, 108′, bilet 10 zł)

20:15 Wiosna Filmów: Anioł
(Liban, 100′, bilet 10 zł)

5 maja (wtorek)
18:00 Wiosna Filmów: Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
(Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja, 101′, bilet 10 zł)

20:00 Wiosna Filmów: Timbuktu
(Francja/Mauretania, 2014, 100′, bilet 10 zł)

wiosna_620Opisy filmów prezentowanych w ramach replik
21. Festiwalu Filmowego Wiosna Filmów

AFERIM!
POLSKA PREMIERA

Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja, 2015, 108 min.

Reżyseria: Radu Jude

Scenariusz: Radu Jude

Radu Jude zdobył Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera (ex aequo z Małgorzatą Szumowską) na tegorocznym festiwalu w Berlinie.

Wołoszczyzna, 1835 rok. Dwóch jeźdźców przemierza jałowy krajobraz. To lokalny policjant Constandin i jego syn. Jeden ma na wszystko gotowy aforyzm, drugi prezentuje bardziej kontemplacyjny stosunek do świata. Szukają zbiegłego „cygańskiego niewolnika”, który uciekł pewnemu szlachcicowi i podejrzany jest o kradzież. W podróży spotykają ludzi różnych narodowości i przekonań: Turków i Rosjan, Rumunów i Węgrów, chrześcijan i żydów. Wszyscy pielęgnują uprzedzenia i przesądy przekazywane z pokolenia na pokolenia. I nawet, gdy ów zbieg zostaje odnaleziony, przygoda wcale się nie kończy…

ANIOŁ
POLSKA PREMIERA

Liban, 2013, 100 min.

Tytuł oryginalny: Ghadi

Reżyseria: Amin Dora

Scenariusz: Georges Khabbaz

Laureat Nagrody Publiczności na ubiegłorocznym MFF Mannheim-Heidelberg oraz na festiwalu w południowokoreańskim Pusan.

Małe, libańskie miasteczko, w którym dom stoi obok domu i wszyscy się dobrze znają. Mieszkańcy mają swoje problemy, dziwactwa i grzeszki, ale są niezwykle religijni. Bo święty patron miasteczka bierze czynny udział w dyscyplinowaniu wiernych, wymierzając grzesznikom siarczyste policzki. Leba, nauczyciel muzyki, żeni się z sympatią z dzieciństwa, Larą. Sąsiedzi bardzo żywo interesują się ich małżeństwem i serdecznie współczują, gdy na świat po kolei przychodzą dwie córki. Wreszcie za trzecim razem rodzi się chłopiec. Ale Ghadi jest niepełnosprawny i zakłóca spokój okolicy swoimi krzykami. Sąsiedzi postanawiają zmusić rodziców do oddania go do zakładu opiekuńczego. Ale Leba i Lara nie zamierzają się poddać. I wkrótce w miasteczku pojawia się Anioł, który zmieni życie wszystkich, którzy w niego uwierzą.

GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU
POLSKA PREMIERA

Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja, 2014, 101 min.

Tytuł oryginalny: En Duva satt på en gren och funderade på tillvaron

Reżyseria: Roy Andersson

Scenariusz: Roy Andersson

Laureat Złotego Lwa na ubiegłorocznym MFF w Wenecji.

Dwaj domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho Pansa zabierają widza na wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z obrazu Breugla „Myśliwi na śniegu”, które z wysoka obserwują świat i wydają się myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne obrazy tego reżysera, film stanowi łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.

SENS ŻYCIA ORAZ JEGO BRAK
POLSKA PREMIERA

Węgry,2014, 96 min.

Tytuł oryginalny: VAN valamifurcsa es megmagyarazhatatlan

Reżyseria: Gábor Reisz

Scenariusz: Gábor Reisz

Film pokazywany m.in. na festiwalach w Karlowych Warach i Turynie. Na tym drugim zdobył Specjalną Nagrodę Jury i Nagrodę Publiczności.

Áron jest tuż przed trzydziestką i właśnie rzuciła go dziewczyna. Ma poczucie, że musi zupełnie zmienić swoją egzystencję. Dotąd życie z dnia na dzień, bez stałej pracy, wydawało się dobrym pomysłem. Teraz wyjazd za granicę stał się całkiem realny. Áronnie potrafi uciec przed myślami o byłej dziewczynie i niepokojem nadopiekuńczej matki. Bez wiedzy rodziców, z pomocą ich karty kredytowej, kupuje bilet do Portugalii. Ale przed wyjazdem poznaje kogoś i to spotkanie może okazać się dla niego decydujące. Szkoda, że zobaczenie tej osoby ponownie może nie być takie proste…

TIMBUKTU
POKAZ PRZEDPREMIEROWY

Francja/Mauretania, 2014, 100 min.

Reżyseria: Abderrahmane Sissako

Scenariusz: Abderrahmane Sissako, Kessen Tall

Nagroda za reżyserię na festiwalu w Chicago w 2014 r. Reżyser zdobył w tym roku Cezara – jedną z siedmiu statuetek dla produkcji (w tym dla najlepszego francuskiego filmu roku). Obraz konkurował z „Idą” o Oscara w kategorii „Najlepszy Film Nieanglojęzyczny”.

Akcja „Timbuktu” dzieje się w tytułowym mieście w Mali, nad rzeką Niger, w którym władze przejęli dżihadyści inarzucają mieszkańcom islamistyczny reżim. Nie wolno palić papierosów, tańczyć, śpiewać, ani słuchać muzyki. Zakazana jest nawet piłka nożna. Najbardziej poszkodowane są jednak kobiety, które zostają niemal całkowicie wyłączone z życia społecznego i narzuca się im przestrzeganie absurdalnych nakazów. Kisane i jego rodzina jako nieliczni zostali oszczędzeni z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja zmienia się jednak drastycznie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada. Teraz musi stawić czoła konsekwencjom, które wyciągną od niego przedstawiciele nowego reżimu.