Wizyta w Portugalii w ramach projektu „Maths Alive”
Zespół Szkół Nr 1 w Przysietnicy już od 2019 r. bierze udział w projekcie pt. „Maths Alive” organizowanym w ramach programu „Erasmus+”. W marcu br. w Zespole Szkół Nr 1 w Przysietnicy uczniowie i nauczyciele pracujący w zespole projektowym rozpoczęli przygotowania do kolejnego etapu realizacji projektu. Po wyjeździe do Rumunii oraz wizycie uczniów i nauczycieli z krajów partnerskich w naszej szkole przyszedł czas, aby wspólnie pracować nad zadaniami matematycznymi w szkole w Portugalii. Okres pomiędzy wizytami to czas na organizację wyjazdu, rozwiązanie zadań, przygotowanie prezentacji. Tym razem nasze prace skoncentrowane były wokół tematów sportu i kultury.
W sobotę 2 kwietnia br. grupa 5 dziewczynek z klasy ósmej: Blanka Buczkowicz, Wiktoria Dąbrowska, Martyna Jajko, Martyna Pietryka i Marcelina Szmyd wraz z nauczycielami, p. Katarzyną Bednarczyk i p. Lidią Gładysz, wyruszyły w trasę do Portugalii. Po 16 godzinach podróży na lotnisku w Porto powitał je Antonio – koordynator portugalskiej grupy projektowej. Upragniony odpoczynek w komfortowych warunkach hotelowych spowodował, że wszyscy bardzo szybko zregenerowali swoje siły.
Spotkanie z partnerami projektu miało rozpocząć się dopiero w poniedziałek, ale nie zamierzałyśmy spędzać niedzieli w hotelowych pokojach. Pomimo zmęczenia podróżą udałyśmy się do Fatimy, jednego z najważniejszych sanktuariów maryjnych w Europie, które znajduje się około 150 km od Porto. Udało nam się zwiedzić Bazylikę Matki Boskiej Różańcowej oraz Bazylikę Trójcy Przenajświętszej, która jest czwartym, największym kościołem świata. Miałyśmy okazję uczestniczyć we mszy świętej oraz pomodlić się w Kaplicy Objawień znajdującej się w miejscu, w którym Matka Boża objawiała się Hiacyncie, Łucji i Franciszkowi. Piękna słoneczna pogoda, która nam towarzyszyła, msza święta przed figurą Matki Bożej Fatimskiej oraz modlitwa o pokój na świecie i na Ukrainie pozostaną na długo w pamięci. Po wizycie w Fatimie przyszedł czas na wizytę w pięknym Porto. Zwiedzanie miasta portowego rozpoczęło się od mostu Ponte Luis I, z którego rozpościerała się piękna panorama miasta. Z tego miejsca mogliśmy również podziwiać piękny zachód słońca. Był to dzień pełen wrażeń.
Drugiego dnia pobytu w Porto miało miejsce spotkanie w szkole ze wszystkimi uczestnikami projektu. Po przywitaniu przez dyrektora i portugalskiego koordynatora, rozpoczęły się prezentacje filmów przygotowanych przez delegacje z Rumunii, Słowenii, Portugalii. Uczniowie naszej szkoły przedstawili prezentację o Polsce oraz o ziemi brzozowskiej. Następnie wszystkie grupy dostały za zadanie przygotować prezentację pt. „matematyka w sporcie”. Nasza prezentacja dotyczyła najsłynniejszych sportowców Polski oraz ich osiągnięć. Popołudnie przeznaczono na integrację grup, lekcję geografii oraz dalsze zwiedzanie Porto.
Trzeci dzień naszego pobytu w malowniczym Porto upłynął pod znakiem zwiedzenia miasta. Rozpoczęliśmy je od ratusza, gdzie mieliśmy spotkanie z przedstawicielami władz miasta oraz podziwialiśmy panoramę miasta z wieży ratuszowej. Ciepłe popołudnie uczniowie i nauczyciele spędzili na rejsie statkiem po rzece Duero oraz w Muzeum Odkrywców.
Czwartego dnia udaliśmy się na Universidade do Porto, istniejący od 1911 roku, ale sięgający swoimi początkami XVIII wieku. Na uniwersytecie wysłuchaliśmy wykładu na temat różnorodnych zastosowań matematyki w sporcie. Kolejnym punktem programu była lekcja plastyki, ale już w szkole, gdzie poznaliśmy zarówno teorię, jak i praktykę tworzenia niezwykłych wzorów zdobiących portugalskie budynki. Po lekcji udaliśmy na plażę. Spacer brzegiem oceanu wywarł na wszystkich ogromne wrażenie, a niezwykle widoki pozostaną w naszej pamięci na długi, długi czas.
Piąty dzień rozpoczęliśmy od lekcji wychowania fizycznego, następnie pod okiem nauczycieli informatyki programowaliśmy figury i bryły matematyczne. Następnie zwiedziliśmy muzeum witrażu, a wolny czas przeznaczyliśmy na zakup pamiątek. Ostatni dzień wizyty projektowej rozpoczęliśmy od przygotowania prezentacji z poszczególnych dni. W prezentacji przedstawialiśmy obiekty, w których można było dostrzec figury i bryły oraz proporcje matematyczne. Popołudnie spędziliśmy na uroczystym podsumowaniu projektu, które rozpoczęliśmy od degustacji dań z poszczególnych krajów. Następnie każda grupa przedstawiła przygotowaną przez siebie prezentację o zastosowaniu matematyki w życiu. Wieczór spędziliśmy na zabawach i tańcach integracyjnych. Każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy certyfikat.
Kolejny wyjazd, tym razem do Słowenii, nastąpi już na początku maja.
Materiał nadesłany