Widowisko baletowe “Jezioro łabędzie”
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie zaprasza na widowisko baletowe „Jezioro łabędzie” w wykonaniu młodych artystek z Grup baletowych RCKP. W jednej z najbardziej znanych opowieści baletowych, klasyczna historia zaklętej księżniczki i miłości wystawionej na próbę ożywa w choreografii Moniki Wagi, nabierając wyjątkowego, poruszającego wymiaru. Na scenie – światło, ruch, muzyka Czajkowskiego i blisko 80 młodych tancerek, które udowadniają, że prawdziwe wzruszenie nie zna wieku.
Miejsce: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, sala widowiskowa, ul. Kolejowa 1, Krosno, woj. podkarpackie
Termin: 15 czerwca 2025, godzina 17.00
Szczegóły: www.rckp.krosno.pl
Bilety: 35 zł normalny, 30 zł ulgowy, 25 zł z Krośnieńską Kartą Mieszkańca
Kasa biletowa: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza (p. 231), ul. Kolejowa 1, Krosno | Godziny otwarcia kasy: poniedziałek – piątek 10.00-17.30 oraz na godzinę przed wydarzeniami | w sprzedaży online: https://bilety.rckp.krosno.pl/
Widowisko baletowe „Jezioro łabędzie”
„Jezioro łabędzie” to ponadczasowe arcydzieło baletu klasycznego z muzyką Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu młodych artystów Grup baletowych działających w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza. To spektakl szczególny – zarówno ze względu na swoją rangę w historii baletu, jak i emocjonalny wymiar pracy nad nim w młodym zespole. W interpretacji choreografki Moniki Wagi klasyczna opowieść o miłości, przeznaczeniu i walce dobra ze złem nabiera nowego, poruszającego wymiaru. Na scenie zobaczymy tancerki z czterech grup baletowych – dzieci i młodzież, które przez wiele miesięcy pracowały nad choreografią, techniką, ruchem scenicznym i aktorskim wyrazem postaci. Spektakl – jak co roku – przygotowany został z rozmachem: setki szytych na miarę kostiumów, dopracowana scenografia, światło budujące nastrój baśniowej przestrzeni.
„Jezioro łabędzie” to historia księcia Zygfryda i zaklętej w łabędzia księżniczki Odetty – opowieść o czystym uczuciu, zdradzie i poświęceniu. W tej inscenizacji widzowie przeniosą się do świata pełnego magii i dramatyzmu, w którym każda scena opowiadana jest tańcem – precyzyjnym, ekspresyjnym, niosącym silne emocje.
To widowisko nie tylko prezentuje efekty całorocznej pracy zespołu, ale też pokazuje, że młodzieńczy entuzjazm, dyscyplina i artystyczna wrażliwość mogą poruszać równie głęboko, co profesjonalne wykonania. Wzruszenie towarzyszy nie tylko tancerzom i ich bliskim – ale wszystkim, którzy gotowi są na spotkanie z klasyką w jej najpiękniejszym wydaniu: szczerym, pełnym zaangażowania i prawdziwej pasji – mówią organizatorzy.
Czas trwania: 80 minut
Choreografia i reżyseria: Monika Waga
Kostiumy: Barbara Lorens
Muzyka: Piotr Czajkowski
Realizacja świateł: Grzegorz Malinowski
Realizacja dźwięku: Grzegorz Przepióra
Technika sceny: Krzysztof Kubit, Mateusz Pietrasz
Tańczą:
Emilia Drozd – Odetta, dziewczyna zaklęta w królową białych łabędzi
Julia Jurasz – Książę Zygfryd
Zuzanna Wiśniowska – Czarnoksiężnik Rotbart
Amelia Zipper – Odylia, córka Rotbarta, Czarny łabędź
Jagoda Peszke – Księżna
Blanka Olbrycht – Nadworny błazen
Balet – grupa 1: Natalia Biedroń, Iga Chmielewska, Zofia Drozd, Roksana Fejkiel, Zofia Górska, Julia Zych
Balet – grupa 2: Hanna Caban, Aleksandra Wyderka, Jagoda Szczygieł, Maja Ryzner, Nikola Szymańska, Paulina Boczar, Róża Heimroth, Róża Chowaniec, Julia Sładek, Blanka Nawrocka, Aleksandra Stefanik, Ewa Wyderka, Dominika Zakrzewska – Białe łabędzie oraz tańce charakterystyczne
Balet – grupa 2: Anna Fiejdasz, Zofia Rygiel, Antonina Bałut, Emilia Kubacka, Emilia Tasz, Julita Czerska, Milena Tabak, Emilia Wojtowicz, Klaudia Dubis, Kinga Żywicka, Antonina Jasiewicz, Karolina Pelczarska – Damy dworu
Balet – grupa 3: Zofia Bałaban, Liwia Bryndza, Maja Glazer-Twardzik, Lena Gromek, Maria Gromek, Zuzanna Gromek, Zuzanna Haręzga, Nikola Jakubus, Zofia Kubit, Julia Leżoń, Eliza Olbrycht, Izabella Petrocelli, Hanna Sobolewska, Aleksandra Surmacz, Karolina Surmacz, Julia Wierdak, Teresa Wojtynkiewicz, Alicja Żywicka – Księżniczki
Balet – grupa 4: Hanna Biernacka, Daria Caban, Emilia Cecuła, Wiktoria Cichoń, Zofia Czajka, Ania Gaździk, Eliza Habrat, Hanna Jurewicz, Ewa Łękawska, Klara Marczak, Hanna Mioduszewska, Maja Naczas, Hanna Rapa, Iga Wajs, Emilia Woźnik – Łabądki
Jezioro łabędzie (film promocyjny): https://youtu.be/QW-0bqhi8Wc?si=k6SBmetQjqqZPCMr
Grupy baletowe RCKP
Grupy baletowe to zespół taneczny działający w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie. Tworzy go blisko 80 tancerek, które pracują w czterech grupach – zróżnicowanych pod względem wieku oraz doświadczenia scenicznego. Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu, a ich rytm podporządkowany jest planowanej premierze baletowej, nad którą zespół pracuje przez cały sezon. Instruktorką i choreografką zespołu jest Monika Waga, która prowadzi zajęcia w oparciu o metodykę pedagogiczną Agrypiny Waganowej – klasyczną szkołę baletu, znaną z dbałości o technikę, estetykę ruchu i rozwój młodego tancerza w harmonii z jego możliwościami. Proces pracy nad spektaklem przypomina funkcjonowanie profesjonalnego teatru: odbywają się regularne próby w salach tanecznych i na scenie, rozdzielane są role, powstaje scenografia, szyte są kostiumy, a w działania zespołu włączają się realizatorzy światła i dźwięku.
Grupy baletowe sięgają po klasyczne i współczesne baśnie, tworząc pełne magii i obrazów spektakle oparte na technice tańca klasycznego. W ostatnich latach zespół zaprezentował m.in. „Kopciuszka”, „Jak znaleźć prawdziwą księżniczkę”, „Piotrusia Pana”, „Jasia i Małgosię”, „Tajemniczy Ogród” i „Królewnę Śnieżkę”. W tym sezonie Grupy baletowe sięgają po jeden z największych tytułów baletowego repertuaru – „Jezioro łabędzie”, dostosowując go do potrzeb młodego zespołu, ale z zachowaniem klimatu klasycznej baśni i wysokiego poziomu wykonania.
Emocjonalny wymiar pracy i znaczenie zajęć
Dla dzieci i młodzieży uczestnictwo w Grupach baletowych to coś więcej niż zajęcia pozalekcyjne – to droga rozwoju, przestrzeń odkrywania siebie i nauki systematyczności, ale także wspólnoty. Sezon pracy nad spektaklem to czas budowania relacji, rozwijania wrażliwości i uczucia odpowiedzialności za wspólne dzieło. Każda próba uczy cierpliwości, każdy kostium dodaje odwagi, każda rola – niezależnie od wielkości – staje się szansą na wyrażenie siebie.
Emocje towarzyszące premierom są nieporównywalne z niczym innym. Młodzi tancerze wychodzą na scenę ze świadomością, że to ich czas – po miesiącach pracy, zmagań i małych zwycięstw. Dla wielu to pierwszy kontakt z profesjonalną sceną, światłami, publicznością. Dla rodziców i bliskich to chwile ogromnego wzruszenia – widzą swoje dzieci w rolach, które jeszcze niedawno mogły wydawać się odległe, a dziś są wyrazem ich pasji, wytrwałości i odwagi.