niedziela, 22 grudnia, 2024
Aktualności

Warsztaty przyrodnicze i kąpiele leśne w Ożennej

Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Ożennej to miejsce, w którym przez odbywały się warsztaty przyrodniczo-leśne dla uczestników kursu  treningowego “Natura w edukacji. Edukacja w naturze” realizowanego w ramach programu Erasmus+. W kursie bierze udział 32 pracowników młodzieżowych, trenerów i edukatorów reprezentujących organizacje z 8 państw europejskich. Uczestnicy mieli okazję do zapoznania się z narzędziami i metodami edukacji przyrodniczo-leśnej. Odbyli też zajęcia praktyczne zarówno w samym ośrodku, jak i – przede wszystkim – podczas zajęć terenowych.  Zajęcia, warsztaty i kąpiele leśne poprowadziła Katarzyna Dedo – edukatorka i terapeutka. Uczestnicy warsztatów dzielili się również swoimi doświadczeniami. – Dzięki tym zajęciom mogłam zapoznać się uporządkować sobie w głowie formy i metody, które już stosuję w swojej codziennej pracy z młodymi ludźmi. Zapoznałam się też z nowymi. Widzę, że w edukacji pozaformalnej dzieje się wiele dobrych i ciekawych rzeczy – powiedziała na gorąco Jekaterina z Łotwy.
Wśród bogactwa form edukacji można wyróżnić formy aktywne (lekcja terenowa, wycieczka z przewodnikiem, lekcja w sali edukacyjnej, akcja, wydarzenie specjalne, warsztaty edukacyjne), formy pasywne (ścieżka edukacyjna, wystawa, dystrybucja publikacji, strona internetowa). Natomiast metody można podzielić na: metody kierowania samodzielną pracą uczestników (metoda laboratoryjna, praca z książką, metoda modelowania, metoda gier dydaktycznych, metoda projektu), metody poszukiwawcze (pogadanka, dyskusja, seminarium) oraz metody przekazywania (opowiadanie i opis, wykład).

Uczestnicy w ramach zajęć terapeutycznych oraz utrzymania zdrowia psychicznego skorzystali też kąpieli leśnych na terenach otuliny Magurskiego Parku Narodowego. Kąpiel leśna to nie zwykły spacer związany z poznawaniem gatunków, to japońska praktyka kontaktu ze środowiskiem leśnym, wpływająca korzystnie na zdrowie i samopoczucie, wspierająca procesy terapeutyczne. Proces powrotu do natury jest uspokajający i spełniający, a także daje długotrwałe  pozytywne efekty. – Odłożyłam telefon komórkowy i starałam się słuchać natury i siebie. Otworzyłam się na to: co widzę, jakie dźwięki słyszę wokół siebie, czy potrafię głęboko oddychać, czego mogę dotknąć? A potem razem z wszystkim spróbowałam to opisać środkami artystycznymi: ruchem, głosem, rysunkiem – opowiedziała o swoich wrażeniach Chrystyna z Ukrainy.
red

Natura w edukacji. Edukacja w naturze

Organizator zadania: Fundacja Rozwoju Społeczności Lokalnych INICJATYWA  w Łężynach (Polska)
Partnerzy:
ARTECO Pavletić (Chorwacja), Asociación de Vecinos/as de Meaus (Hiszpania), Cuzisti Implicati Organization (Rumunia), Evolving YOUth (Łotwa), Health Growth – Center for personal and cultural development for children and youngsters (Bułgaria), NGO «ACTION» (Ukraina), NGO WeSound (Włochy).

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x