Poszerzali wiedzę z zakresu odnawialnych źródeł energii
Już po raz kolejny uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych w Brzozowie mieli okazję przeżyć ciekawą przygodę, a zarazem poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą odnawialnych źródeł energii. W dniach 23 – 25 września 2020 r. 34 uczniów kształcących się na kierunkach technicznych, wraz z nauczycielami, dyrekcją szkoły oraz przedstawicielami samorządu uczestniczyło w Wyjeździe studyjnym zorganizowanym w ramach mikroprojektu pn. „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Interreg V-A Polska – Słowacja 2014 – 2020.
Celem wyjazdu było podniesienie kwalifikacji zawodowych, nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie odnawialnych źródeł energii poprzez wykorzystanie innowacyjnych narzędzi kształcenia.
Pierwszego dnia uczestnicy Wyjazdu studyjnego odwiedzili jedną z największych na Podkarpaciu farm wiatrowych znajdującą się w Rymanowie, składającą się z 13 elektrowni pozyskujących energię wiatru. Jej właścicielem jest firma Ikea Retail sp. z o. o. Każdy uczestnik mógł od wewnątrz zobaczyć, jak pracuje turbina, za pomocą jakich urządzeń kieruje się i monitoruje jej działanie.
Uczniowie mieli okazję przekonać się, że Podkarpacie to region znany z doskonałych warunków sprzyjających budowaniu farm wiatrowych, a duża ilość tzw. dni wietrznych przyciąga inwestorów. Następnie wszyscy udali się do Soliny, gdzie po smacznym obiedzie odbyli rejs statkiem po Zalewie Solińskim wzbogacony narracją o historii zapory i zalewu. Na koniec dotarli do hotelu, aby odpocząć i nabrać sił przed kolejnym, intensywnym dniem.
Drugi dzień rozpoczął się od zwiedzania korony zapory wodnej w Solinie, a następnie zapory w Myczkowcach. Ciekawie opowiedziana przez przewodnika historia budowy zbiornika zachęciła młodzież do uzyskania większej wiedzy na ten temat, ponieważ utworzenie ponad 25-kilometrowego zbiornika wodnego wymagało zalania terenów kilku wsi. Uczniowie dowiedzieli się, że Solina jest jedną z największych elektrowni szczytowo-pompowych na dopływie naturalnym, której zadaniem jest przemiana energii grawitacyjnej wody w energię elektryczną oraz proces odwrotny. Pozyskali wiedzę z zakresu magazynowania energii i wykorzystania jej nadwyżek.
Kolejnym przystankiem na dydaktycznym szlaku była farma fotowoltaiczna w Lesku należąca do Grupy Kapitałowej PGE sp. PGE Energia Odnawialna. Tutaj uczestnicy wyjazdu pogłębili swoją wiedzę z zakresu instalacji fotowoltaicznych. Na początku pracownicy obsługujący farmę omówili całość inwestycji składającej się z blisko 3 tys. paneli monokrystalicznych i pokazali wszystkie urządzenia służące do generowania i przesyłania 1 MW prądu do sieci. Następnie dla chętnych zorganizowano zajęcia terenowe w trzech grupach. Młodzież, przy pomocy narzędzi pomiarowych takich jak niwelator, kątomierz nastawny, kompas i metr, miała za zadanie określić optymalne kąty odchylenia modułów od poziomu, odległości między kolejnymi rzędami paneli oraz ich ekspozycję na kierunek południowy. W trakcie zajęć było widać duże zaangażowanie uczniów, którzy często zadawali pytania prowadzącym oraz przedstawiali swoje spostrzeżenia wynikające z pomiarów.
Po obiedzie i ciepłej szarlotce wszyscy udali się w dalszą drogę, aby dotrzeć jeszcze przed zmrokiem na kolejną farmę wiatrową w Orzechowcach koło Przemyśla. Tutaj mieli okazję zobaczyć nowoczesną farmę składającą się z 6 elektrowni wiatrowych typu Gamesa G87. Zmęczeni, pełni wrażeń dotarli do hotelu „Royal” w Świlczy, gdzie już czekała pyszna kolacja. Na ostatni dzień zaplanowano zajęcia na Politechnice Rzeszowskiej, podczas których uczestnicy w kilkuosobowych grupach odbyli bardzo ciekawe zajęcia w Zakładzie Termodynamiki Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa. Pod okiem doświadczonych pracowników Politechniki Rzeszowskiej uczestnicy warsztatów zapoznali się z działaniem urządzeń odzyskujących energię z powietrza, gruntu i słońca, takich jak: panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, wymienniki gruntowe oraz pompy ciepła. W pomieszczeniach laboratoryjnych młodzież obserwowała ww. urządzenia i instalacje oraz sposoby wykorzystywania uzyskiwanej energii. Ciekawym doświadczeniem dla uczniów było badanie przy pomocy kamery termowizyjnej „mostków termicznych” oraz określanie temperatury różnych materiałów budowlanych za pomocą pirometru.
Podsumowaniem wyjazdu była prezentacja multimedialna przygotowana przez firmę BRUK-BET Solar – Solar producenta paneli fotowoltaicznych. Zaprezentowany film przedstawiał wszystkie etapy produkcji modułów fotowoltaicznych, ich rodzaje, sposób montażu i zasady działania. Wszyscy uczestnicy wyjazdu studyjnego otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w ostatnim już etapie projektu „Interreg”.
Nadszedł jednak czas powrotu do domu, ale szkoda było wracać. Zdobytą wiedzę uczniowie na pewno wykorzystają w przyszłości, a wspomnienia zostaną z nimi na zawsze. Wszyscy już z niecierpliwością czekają na kolejny projekt.
“Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego”
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program INTERREG V-A Polska – Słowacja 2014 – 2020.
Źródło: powiatbrzozow.pl