Podsumowanie projektu „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego” w ZSB w Brzozowie
Od 2019 r. w Zespole Szkół Budowlanych w Brzozowie realizowany był projekt „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – Program Interreg V-A Polska – Słowacja 2014-2020.
W ramach prowadzonych działań dla przedstawicieli samorządu lokalnego oraz nauczycieli z Polski i Słowacji (SPŠT Bardejov) odbyły się warsztaty pt. „Czego szkoła może nauczyć się od biznesu?”, zorganizowano szkolenie dla nauczycieli „Dydaktyka cyfrowa w szkole XXI wieku” oraz warsztaty dla uczniów z zakresu doradztwa zawodowego „Poznaj siebie – bilans umiejętności, predyspozycji i zainteresowań zawodowych”. Odbyło się także szkolenie z zakresu projektowania instalacji PV oraz montażu systemów fotowoltaicznych. Zostało ono przeprowadzone na nowym sprzęcie zakupionym w ramach tego projektu. Dziesięć laptopów wraz z oprogramowaniem i profesjonalnym programem komputerowym do projektowania instalacji PV SOL, o łącznej wartości niemal 39 tysięcy zł, zasiliło bazę sprzętową szkoły. Co istotne, dwa z nich przystosowane są do korzystania przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami (klawiatura z dużymi klawiszami, specjalistyczna mysz).
We wrześniu br. szkoła przystąpiła do ostatnich zadań projektowych. Młodzież wzięła udział w grze terenowej, poznając walory turystyczne Krosna, a przy okazji doskonaląc znajomość języka angielskiego oraz umiejętność posługiwania się cyfrowymi narzędziami edukacyjnymi. Zwieńczeniem projektu był trzydniowy wyjazd studyjny obejmujący zwiedzanie podkarpackich fam wiatrowych, zapór wodnych w Solinie i Myczkowcach, a także warsztaty na Politechnice Rzeszowskiej dotyczące odnawialnych źródeł energii. Wyjazdy były także okazją do zwiedzenia krośnieńskiego Centrum Dziedzictwa Szkła, Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego w Bóbrce oraz odbycia rejsu statkiem po Jeziorze Solińskim.
Podsumowując przedsięwzięcie, dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych Tomasz Kaczkowski stwierdził: W ostatnich latach przekonaliśmy się, że udział w projektach unijnych wpływa korzystnie na rozwój szkoły. Projekt „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego” zapoczątkował integrację i wymianę doświadczeń szkół zawodowych z Polski i Słowacji. Ponadto przyczynił się do zdobycia przez uczestników nowych umiejętności. Szkolenie z projektowania instalacji PV oraz montażu systemów fotowoltaicznych wpisuje się w nurt nowoczesnych, idących z duchem czasu rozwiązań. Rynek fotowoltaiki jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów odnawialnych źródeł energii w Polsce i na świecie. Coraz więcej gospodarstw montuje takie instalacje, często korzystając z dofinansowań. My, jako szkoła, kształcimy kadry dla tej branży. Bardzo szybko o przydatności szkolenia dotyczącego technologii informatyczno – komunikacyjnych przekonali się nauczyciele. Kiedy z powodu pandemii rozpoczęło się zdalne nauczanie, z powodzeniem wykorzystywali w pracy cyfrowe narzędzia dydaktyczne. Projekt pozwolił uczniom na wzmocnienie pewności siebie w komunikacji w języku obcym, a wspólne wyjazdy i zajęcia dostarczyły nie tylko nie tylko wiedzy, ale i wielu przeżyć.