Kulturalny TUS. Mieszkańcy Krosna tworzą kulturę w mieście
„Kulturalny TUS” to inicjatywa prosto z serca – od matki i córki. Magdalena i Jagoda Głowińskie zapraszają do udziału w warsztatach, których celem jest wdrożenie osób z niepełnosprawnością do samodzielności w korzystaniu, ale też tworzeniu kultury. To pierwsze z wydarzeń w ramach konkursu grantowego dla mieszkańców „Kierunek: Inicjatywa!”.
Projekt Kulturalny TUS (Kulturalny Trening Umiejętności Społecznych) skierowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych (od 10 do 24 lat) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub z autyzmem/zespołem Aspergera w normie intelektualnej.
Głównym celem inicjatywy jest wdrożenie tych osób do samodzielności w korzystaniu z dóbr kultury miasta Krosna. Nabywanie umiejętności bezpiecznego poruszania się w przestrzeni publicznej oraz doskonalenie umiejętności dokonywania wyboru oraz podejmowania decyzji. Ponadto ich integracja ze społeczeństwem, równoprawne korzystanie z dóbr kultury oraz budowanie relacji rówieśniczych na płaszczyźnie innej niż szkoła czy rodzina. Celem projektu jest także pokazanie potrzeb społecznych osób z niepełnosprawnością oraz sposobów ich wsparcia, a nie wyręczania w różnych sytuacjach dnia codziennego.
Jako matka dorosłej córki z Zespołem Downa dostrzegam jej ogromną potrzebę spędzania czasu z koleżankami i kolegami w formie takiej jak jej „zdrowi” rówieśnicy, bez mojego towarzystwa i asysty. Jagoda ma ograniczone możliwości samodzielnego korzystania z dóbr kultury z uwagi na swoje deficyty rozwojowe, jak również ze względu na moje obawy o jej bezpieczeństwo. Warsztaty mają dać możliwość przetrenowania pewnych umiejętności przy wsparciu terapeutycznym, co realnie zwiększy pewność siebie uczestników projektu i da poczucie bezpieczeństwa rodzicowi. Ponadto udział w projekcie da ich uczestnikom nową przestrzeń do budowania relacji rówieśniczych w atrakcyjnej formie, co dla osób z deficytami rozwojowymi jest bardzo ważne, gdyż często po obowiązkowych zajęciach szkolnych uczestniczą oni w szeregu terapii. Rodzicom zaś da chwilę wytchnienia i uzmysłowi potencjał ich własnych dzieci do samodzielności – mówi Magdalena Głowińska.
Warsztaty Kulturalny TUS będą miały formę dwuetapową. Najpierw będą odbywać się zajęcia stacjonarne, w czasie których uczestnicy poznają zasady zachowania obowiązujące w poszczególnych miejscach, będą mieli możliwość przetrenowania i terapeutycznego modelowania umiejętności niezbędnych do samodzielnego korzystania z dóbr kultury, tj. zakup biletu, wybór miejsca, dobór garderoby. Następnie odbędą się zajęcia praktyczne, czyli wyjście w teren, np. do kina, restauracji, na koncert czy do muzeum W czasie tych zajęć uczestnicy będą mieli możliwość samodzielnego wykonania umiejętności ćwiczonych na zajęciach stacjonarnych przy wsparciu terapeutycznym, stosowanym w czasie wystąpienia trudności u uczestnika.
W ramach inicjatywy zostaną również opracowane materiały dydaktyczne na zajęcia warsztatowe (scenariusze zajęć, karty kroków umiejętności) oraz realizację zajęć warsztatowych i terenowych.
5 warsztatów w różnych modułach:
1. Kino:
Czas: 20 kwietnia 2024 (sobota), godz. 11.30 – warsztaty stacjonarne; 27 kwietnia 2024 (sobota) – wyjście do kina (godzina seansu zostanie wybrana z grupą po opublikowaniu repertuaru kina)
Miejsce: Centrum Challenge, Krosno, ul. Słowackiego 4 oraz wyjście do kina
Zapisy: https://forms.gle/Dr1uVWPvUQhxuFRA7
2. Koncert (szczegóły wkrótce)
3. Muzeum (szczegóły wkrótce)
4. Restauracja (szczegóły wkrótce)
5. Teatr (szczegóły wkrótce)
Prowadzące
Urszula Limanówka
Jestem psychologiem, pedagogiem specjalnym, terapeutą oraz trenerem Treningu Umiejętności Społecznych. Uwielbiam pracę z dziećmi i młodzieżą, czerpię olbrzymią satysfakcję, widząc postępy moich podopiecznych. Staram się pracować, łącząc różne nurty tak, aby program terapii dzieci, młodzieży był jak najbardziej dostosowany do potrzeb i możliwości osób w nim uczestniczących. Jako terapię wspierającą stosuje Terapię Neurotaktylną. Swoje doświadczenie zdobyłam dzięki wieloletniej pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami intelektualnymi, z autyzmem, Zespołem Aspergera, zespołem Downa, zespołem Williamsa.
Magdalena Winiarska
Jestem oligofrenopedagogiem, terapeutą integracji sensorycznej, terapii ręki oraz trenerem umiejętności społecznych. Pracuje jako nauczyciel i wychowawca w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krośnie. Posiadam wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną. W swojej pracy staram się rozwijać kreatywność i samodzielność podopiecznych. Praca z dziećmi daje mi dużo radości i satysfakcji, inspiruje do zdobywania nowych doświadczeń.
Magdalena Głowińska
Jestem dyplomowanym pedagogiem i psychologiem. Od lat związana jestem ze środowiskiem dzieci i młodzieży z wyzwaniami rozwojowymi z racji wykonywanego zawodu i od ponad 18 lat jako mama Jagody z Zespołem Downa. Na co dzień pracuję w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, gdzie teoria konfrontuje się z rzeczywistością, co wymaga ode mnie dużej elastyczności w doborze metod i narzędzi pracy. W praktyce własnej skoncentrowana jestem na pracy grup terapeutycznych TUS (Treningu Umiejętności Społecznych) dla dzieci i młodzież, diagnozie rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku przedszkolnym i ich wsparciu w terapii indywidualnej. Ogromną satysfakcję czerpię z organizacji kolonii dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, które dają im możliwość wyjazdu na wypoczynek, bez rodziców. Gdzie mogą cieszyć się dzieciństwem, tak jak ich pełnosprawni rówieśnicy.
WYDARZENIE REALIZOWANE W RAMACH KONKURSU GRANTOWEGO „KIERUNEK: INICJATYWA!”
Dla kogo: dzieci, młodzież i dorośli (od 10 do 24 lat) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub z autyzmem/zespołem Aspergera w normie intelektualnej
Czas realizacji inicjatywy: do grudnia
Miejsce: warsztaty stacjonarne – Centrum Challenge, ul. Słowackiego 4, Krosno (od września Krosno, ul. Czajkowskiego 55) i Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1, Krosno; warsztaty terenowe – miejsce docelowe adekwatne do kategorii warsztatowej będzie ustalane na etapie realizacji warsztatów stacjonarnych
Dodatkowe informacje: Projekt realizowany w ramach konkursu grantowego „Kierunek: Inicjatywa!” 2024 Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie
Inicjatorki: Magdalena Głowińska – psycholog, mama dorosłej córki z Zespołem Downa oraz Jagoda Głowińska – uczennica Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krośnie, 19-latka z Zespołem Downa; Jagoda jest uczennicą pierwszej klasy w Szkole Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Jej największą pasją jest taniec. Tańczy w zespole Klaszcz Głośniej działającym w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie oraz szkolnym zespole tanecznym Disco Dance. Uwielbia też malować i śpiewać.