czwartek, 28 listopada, 2024
Aktualności

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. We wszystkich krajach Europy organizowane są liczne działania informacyjne i promujące korzystanie z tego numeru we właściwy sposób.

Nie blokuj kolejki po życie
Tylko w 2016 r. w centrach powiadamiania ratunkowego zarejestrowano łącznie 19 482 287 zgłoszeń przychodzących. Aż 9 084 595 (46,63% wszystkich) były zgłoszeniami fałszywymi. W 6 644 424 przypadkach (34,1% wszystkich) dzwoniący anulował połączenie w ciągu kilku pierwszych sekund. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór zgłoszenia alarmowego wynosi około 9,5 sekundy.

Centra Powiadamiania Ratunkowego
Obecnie w CPR w całej Polsce pracuje 1240 osób, to o 218 więcej niż w 2015 r. W kraju działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego – w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

Polacy doceniają pracę operatorów numeru 112
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało badania sondażowe na temat numeru 112. Zdecydowana większość Polaków wie, kiedy należy dzwonić pod numer 112. 83% wskazuje, że w każdej sytuacji zagrażającej zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Numer 112 w największym stopniu kojarzony jest z wzywaniem pogotowia ratunkowego, czy to do omdlenia (70%), czy wypadku (70%) i byłby w tych sytuacjach wykorzystywany częściej niż 999 – bezpośredni numer do pogotowia. Pod numer 112 zdarzyło się dzwonić co trzeciemu (34%) Polakowi. Najczęściej chodziło o zgłoszenie jakiejś niebezpiecznej sytuacji (29%), wypadku drogowego (29%) lub nagłej utraty przytomności (20%). Prawie wszyscy (90%) badani, którzy dzwonili pod numer 112, byli zadowoleni z tego, jak operator obsłużył ich zlecenie. Trzy czwarte (73%) Polaków wie, że z numeru 112 mogą skorzystać w całej Unii Europejskiej.

Jak korzystać z numeru alarmowego 112?

Rozmawiając z operatorem pamiętaj:

    • Po wykonaniu bezpłatnego połączenia na numer alarmowy 112 cierpliwie czekaj na połączenie z operatorem;
    • Po zgłoszeniu się operatora bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić. Odpowiadaj na pytania operatora;
    • Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator, podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności;
    • Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych

112

Źródło: MSWiA

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x