Erasmus+ w Splicie: chorwackie praktyki uczniów z Brzozowa
Kwiecień 2025 roku to miesiąc, w którym 18 uczniów technikum i 5 nauczycieli przedmiotów zawodowych rozpoczęło pobyt w słonecznym Splicie w Chorwacji w ramach programu Erasmus+. 18 uczniów z klasy 3 i 4 technikum kształcących się w zawodach technik budownictwa, technik informatyk, technik programista, technik geodeta oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej pod opieką nauczycieli odbywało czterotygodniowe praktyki zawodowe, a grupa nauczycieli przebywała na tygodniowym szkoleniu typu „obserwacja pracy”. Partnerem zagranicznym organizującym pobyt w Chorwacji była firma EU Mobility Croatia z siedzibą w Splicie.
Swoją przygodę w Chorwacji uczniowie rozpoczęli od przejazdu na lotnisko w Jasionce, skąd samolotem linii Ryanair polecieli do Zadaru. Tam czekał na nich autokar, którym udali się do miejsca zakwaterowania – hostelu Mamut w Kaštel Lukšić oddalonego o 16 km od Splitu. Uczniowie zostali zakwaterowani w pokojach 2, 3 i 4-osobowych oraz mieli zapewnione śniadania, ciepłą obiadokolację i lunch do pracy.
Pierwszego dnia pobytu odbyło się spotkanie powitalne w siedzibie firmy z chorwacką koordynatorką Anją Omazić. Uczniowie zostali zapoznani z harmonogramem oraz regulaminem pobytu, otrzymali bilety autobusowe na dojazd do pracy i rozeszli się do firm na spotkania z pracodawcami. Informatycy pracowali w firmie Tehnička podrška d.o.o., programiści w Artful Digital, obrt za usługę, budowlańcy w AGIMUS D.O.O. i Draco, geodeci w Geo-pars d.o.o., a energetycy w Remotus media d. o. o., Soft Energy Systems oraz GDD d.o.o.
Podczas praktyk budowlańcy zapoznali się z podstawowymi zasadami bhp na placu budowy oraz wykonywali podstawowe roboty budowlane indywidualnie i w zespołach roboczych, określali wymagania techniczne dotyczące wykonania i odbioru robót budowlanych. Organizowali stanowisko pracy do wykonania określonych robót budowlanych, organizowali transport i składowanie materiałów oraz wyrobów budowlanych, a także dobierali narzędzia i sprzęt do wykonywania określonych robót budowlanych.
Geodeci podczas praktyk wykonywali wywiad terenowy i odszukiwali w terenie punkty osnowy geodezyjnej, sporządzali opis topograficzny, dobierali instrumenty, metody pomiaru oraz mierzyli osnowę sytuacyjną i wysokościową. Wykonywali również pomiar: ukształtowania terenu niwelacją siatkową, profilów i punktów rozproszonych oraz metodą tachimetryczną.
Technicy urządzeń i systemów energetyki odnawialnej wykonywali instalacje rurowe i elektryczne, montowali urządzenia energetyki odnawialnej oraz urządzenia pomiarowe, wykonywali przeglądy, demontowali i naprawiali urządzenia oraz poznawali zasady wykonywania konserwacji instalacji systemów energetyki odnawialnej.
Informatycy podczas praktyk tworzyli modele sieci komputerowej, konfigurowali urządzenia sieciowe, sieci wirtualne i routing statyczny. Zajmowali się też podłączaniem sieci komputerowej do Internetu oraz wyszukiwali i naprawiali błędy w aplikacjach. Programiści programowali i testowali aplikacje webowe oraz tworzyli mini projekt.
Wszyscy uczestnicy nauczyli się organizować własny warsztat pracy, samodzielnie podejmować decyzje, rozwiązywać problemy i zdobywać wiedzę. Uczniowie bardzo dobrze radzili sobie w nowych sytuacjach w obcym środowisku. Wszyscy doskonalili komunikację w języku angielskim pracując w grupach z pracownikami firm.
Na zakończenie kursu mogli oni sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności w grze terenowej, w czasie której wykonywali różne zadania podczas spaceru po mieście w poszukiwaniu ukrytych kopert z punktami. Najlepsi otrzymali nagrody.
W ramach programu kulturowego zarówno nauczyciele jak i uczniowie zwiedzili miasto Szybenik i Park Narodowy Krka gdzie podziwiali piękne wodospady. Uczniowie odwiedzili również miasto Omiś położone u podnóża masywu skalnego Mosor, gdzie mieli okazję pływać łodzią po rzece Cetina i podziwiać piękno tego niegdyś pirackiego miasteczka. Nie mogło zabraknąć również wizyty w Makarskiej – jednego z najpiękniejszych miejsc w Chorwacji i popularnej destynacji turystów. Uczniowie poznali także historię Splitu podczas spaceru z przewodnikiem oraz w trakcie gry terenowej.
Nauczyciele podczas obserwacji pracy zapoznali się z chorwackim systemem edukacji, który nieco różni się od polskiego. Poznali zasady kształcenia zawodowego oraz mechanizmy dostosowujące kształcenie zawodowe do realiów i potrzeb rynku pracy. Zapoznali się z infrastrukturą szkoły, wyposażeniem pracowni przedmiotów zawodowych, pomocami dydaktycznymi oraz sprzętem, urządzeniami i oprogramowaniem specyficznymi dla danego zawodu oraz warunkami i zasadami ich pozyskiwania oraz efektywnego wykorzystania. Obserwowali zajęcia teoretyczne oraz praktyczne w pracowni kształcenia praktycznego. Przez cały czas trwania pobytu nauczyciele szlifowali język angielski zarówno w życiu codziennym jak i podczas obserwacji zajęć.
Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w mobilności wydane przez naszego zagranicznego partnera oraz dokumenty Europass-Mobilność potwierdzające nabyte umiejętności i kompetencje.
Nasz chorwacki partner, firma EU Mobility Croatia, sprawił, że pobyt w tym kraju był bardzo udany. Pracownice firmy, Anja i Domina, były w stałym kontakcie z grupą, służyły radą i pomocą, zarażały optymizmem i wielką dawką dobrego humoru. Wszyscy uczestnicy z pewnością zapamiętają te chwile na długo.