Krośnieńska Jesień Muzyczna
Koncertem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS rozpoczęła się XXIII Krośnieńska Jesień Muzyczna – i to w wielkim stylu.
Orkiestra Amadeus jest jednym z najznakomitszych zespołów kameralnych w świecie. Jej dorobek to setki koncertów w najsłynniejszych salach świata – m.in. Concertgebouw w Amsterdamie, Filharmonii w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipskim Gewandhaus, wiedeńskiej sali Musikverein, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolańskim Teatro alla Scala, Tokyo Opera City Concert Hall, Theatre Royal de la Monnaie w Brukseli, dziesiątki wydawnictw płytowych oraz nagrań i transmisji dla stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych na całym świecie, m.in. niemieckich NDR, WDR i SFB, londyńskiej BBC, kanadyjskiej CBC, francuskiej TF 1 czy japońskiej NHK.
Pod batutą Anny Duczmal-Mróz usłyszeliśmy Suitę na tematy irańskie „Radif” Lwa Knippera, „Cuatro Estaciones Porteñas’’ („Pory roku w Buenos Aires”) Astora Piazzolli, a na zakończenie „Obrazki z wystawy” Modesta Musorgskiego w wersji Agnieszki Duczmal na orkiestrę smyczkową.
„Obrazki z wystawy”, najpopularniejszy utwór Modesta Musorgskiego powstał w 1874 roku jako cykl 10 miniatur fortepianowych, inspirowanych ekspozycją grafik Wiktora Hartmanna.
Kompozytor każdemu z rysunków poświęcił odrębną miniaturę muzyczną, nadając im tytuły malarskich pierwowzorów: Promenada (pełniąca w cyklu funkcję preludium i interludium), Gnom, Stary zamek, Tuilleries, Bydło, Taniec kurcząt w skorupkach, Samuel Goldenberg i Szmul, Rynek w Limoges, Katakumby, Chatka na kurzej stopce, Wielka Brama Kijowska.
Wczoraj usłyszeliśmy je w wykonaniu artystów AMADEUSA brawurowo poprowadzonych przez Annę Duczmal-Mróz.
Dobrym zwyczajem koncertów muzyki klasycznej w Krośnie jest ich prowadzenie przez Ewę Cisowską, która niezawodnie rozbawiła publiczność anegdotami, serwując niejako en passant sporą dawkę fachowej wiedzy muzykologicznej.