Uczniowie ZSB na praktykach zawodowych w Szwecji
W Zespole Szkół Budowlanych w Brzozowie realizowany jest projekt „Irlandzkie praktyki uczniów” w ramach programu Erasmus+ sektor kształcenie i szkolenia zawodowe. Projekt realizowany jest od 28 grudnia 2020 r. do 27 grudnia 2021 r. i pierwotnie zakładał wyjazd uczniów na praktyki do Irlandii. Niestety, ze względu na obostrzenia i sytuację epidemiologiczną w tym kraju nasz dotychczasowy partner zawiesił działalność. Chcąc kontynuować realizację projektu, zdecydowaliśmy się podjąć współpracę z firmą EU Mobility Sverige z siedzibą w szwedzkim Malmö. Dzięki temu uczniowie mogli odbyć praktyki właśnie w Szwecji.
Czterej uczniowie kształcący się w zawodzie technik budownictwa przebywali w Malmö od 8 listopada do 3 grudnia 2021 roku. Podróż do Szwecji rozpoczęła się od przejazdu autokarem na lotnisko w Krakowie. Z Krakowa samolotem do Kopenhagi, skąd już tylko krótka podróż pociągiem przez most nad cieśniną Sund do Malmö. Uczniowie wraz z opiekunem zostali zakwaterowani w First Hotel przy Jorgen Kocksgatan w centrum Malmö. Pierwszego dnia pobytu odbyło się spotkanie organizacyjne z Państwem Patrycją i Karolem Pilarkami, przedstawicielami EU Mobility Sverige, którzy opowiedzieli o Szwecji oraz przedstawili regulamin pobytu.
Podczas pobytu uczniowie pracowali w szwedzkiej firmie Poolstar zajmującej się budową basenów oraz w firmie remontowo-budowlanej. Pracodawcy byli bardzo zadowoleni z pracy naszych wychowanków. W czasie praktyk wykonywali oni takie czynności jak murowanie, tynkowanie ścian, prace rozbiórkowe, drobne prace kamieniarskie, malowanie ścian, prace porządkowe, przygotowywanie materiałów budowlanych, pomoc przy wylewkach.
Uczniowie mieli okazję zapoznać się ze strukturą organizacyjną przedsiębiorstwa i obiegiem dokumentacji. Zdobyli umiejętności organizowania stanowisk pracy do wykonywania określonych robót budowlanych, dobierania narzędzi oraz wykonywania podstawowych robót budowlanych Z zakresu kompetencji społecznych uczniowie nauczyli się podejmowania decyzji dotyczących zleconych zadań, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, pracy w zespole oraz komunikacji.
Najważniejszym celem projektu w odniesieniu do uczniów było zdobycie doświadczeń zawodowych, praktyczne sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas dotychczasowej nauki w szkole oraz indywidualnych kompetencji zawodowych w warunkach pracy w zagranicznej firmie. W wyniku tego doszło do podniesienia istniejących i nabycia nowych kompetencji nie tylko zawodowych, ale także społecznych, kulturowych, takich jak mobilność, elastyczność, umiejętność funkcjonowania w grupie i środowisku wielokulturowym przyszłych pracowników sektora budowlanego. Dzięki uczestnictwu w praktyce młodzież nabyła praktyczne umiejętności zawodowe. Dodatkowo uczniowie stali się otwarci na innych ludzi, kulturę, obyczaje oraz zwiększyli wiarę we własne możliwości.
W czasie wolnym zorganizowano wieczór filmowy, wyjście na kręgle do kręgielni Big Bowl oraz grill na przystani nieopodal wieżowca Turning Torso. W ramach programu kulturowego uczniowie odwiedzili park narodowy Söderåsen, klify Kullaberg oraz miasto Helsingborg. Obejrzeli także wystawę w Muzeum Techniki i Żeglugi w Malmö. Ze względu na fakt, iż Malmö leży bardzo blisko Danii, zorganizowano również wycieczkę do Kopenhagi, gdzie oprócz podziwiania pięknej zabudowy miejskiej można było poczuć atmosferę zbliżających się świąt na bożonarodzeniowych jarmarkach.
Firma EU Mobility Sverige zadbała o każdy szczegół pobytu uczniów: zapewniła zakwaterowanie, wyżywienie, lokalny transport do miejsc praktyk, organizację czasu wolnego i wycieczek kulturowych. Podczas pobytu uczniowie nie tylko podnosili swoje umiejętności zawodowe, ale też szkolili język angielski w pracy i w życiu codziennym.
Po zakończeniu praktyk uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty oraz dokumenty Europass – Mobilność potwierdzające ich pobyt za granicą oraz zdobyte umiejętności. Zespół szkół Budowlanych posiada akredytację w programie Erasmus+, co daje możliwość organizacji kolejnych praktyk zagranicznych dla uczniów oraz szkoleń dla nauczycieli.
Projekt finansowany z funduszy Unii Europejskiej program Erasmus+.
tekst Magdalena Folczyk
foto: Magdalena Folczyk, Anna Szmigiel