Nowa normalność – przywrócone zabiegi rehabilitacyjne
Od 4 maja br. będzie można znowu korzystać z zabiegów rehabilitacyjnych. Zostaną otwarte gabinety fizjoterapeutyczne w systemie rehabilitacji ambulatoryjnej. Nadal jednak będą zamknięte salony masażu.
Nowe zasady funkcjonowania
Osoby chore i cierpiące na dolegliwości bólowe będą mogły korzystać z rehabilitacji leczniczej. Zabiegi rehabilitacyjne będą mogły się odbywać przy zachowaniu wszelkich zasad higieny i dystansu między fizjoterapeutą i pacjentem.
Przed wykonaniem usługi rekomendujemy wywiad telefoniczny, którego celem jest ustalenie występowania u danej osoby objawów choroby lub ryzyka narażenia na chorobę. Ma być on przeprowadzony na podstawie ankiety wstępnej kwalifikacji, rekomendowanej przez Krajową Izbę Fizjoterapeutów.
Odradzamy uczestniczenie w zabiegach osób towarzyszących, poza uzasadnionymi przypadkami (np. osoby nieletnie, niepełnosprawne). Decyzję każdorazowo będzie podejmował fizjoterapeuta, a osoba towarzysząca musi być zabezpieczona analogicznie jak pacjent. Co ważne, w przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby tj. uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, pacjent nie powinien zostać wpuszczony na teren gabinetu.
Pacjentów będzie obowiązywać noszenie maseczek i zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie zabiegów. Obowiązkowe noszenie maseczek medycznych bądź przyłbic oraz rękawiczek jednorazowych będzie obowiązywało też fizjoterapeutów.
Po każdym zabiegu wymagana będzie dezynfekcja stanowiska (wszystkich przedmiotów, z którymi pacjent miał kontakt podczas zabiegu – w tym leżanka, przybory i przyrządy do ćwiczeń, ewentualnie elementy urządzeń zabiegowych).
Grafik pracy pracowników oraz grafik przyjęć pacjentów powinien być tak ułożony, aby nie doprowadzić do gromadzenia się pacjentów w poczekalni (rekomendujemy utrzymanie co najmniej 2 m odległości między pacjentami). W salonie, na jedną osobę powinno przypadać przynajmniej 15 m2 (nie wliczając osoby świadczącej usługę). Odległości mogą być mniejsze, jeśli salon wykorzysta odgrodzenia (np. przepierzenia lub ścianki).
Wytyczne dla pracowników
Odpowiednie zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny oraz stosowania procedur zapobiegawczych będą obowiązywały także pracowników i obsługę gabinetów.
Proponujemy między innymi:
– zwiększenie odległości między pracownikami i zachowanie bezpieczeństwa pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (minimum 2 m);
– podzielenie zmian w pracy, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników przebywających w danym momencie na terenie obiektu;
– zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów – np. stołówki pracowniczej, szatni. Zalecamy, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 2 m;
– zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń;
– ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych. Powinny one być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 m), ale preferowany jest kontakt telefoniczny oraz mailowy;
– ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
Źródło: Departament Komunikacji Ministerstwo Rozwoju