Carpathia Education Valley – podsumowanie warsztatów [FOTO]
W sobotę 26 maja zakończył się cykl warsztatów edukacyjnych, które trwały od marca i były częścią projektu Carpathia Education Valley. W warsztatach wzięła udział grupa około 20 dzieci w wieku 7-16 lat, podopiecznych Fundacji.
Zajęcia były podzielone na wiele grup tematycznych:
– fizyka-matematyka-robotyka (Wielki Zderzacz Hadronów – budowa makiety, budowa robotów)
– historia – archeologia (Karpacka Troja i odkrycia archeologiczne)
– geografia – przyroda (tereny polarne, tworzenie ogrodów w słoikach – zamknięte ekosystemy, historia odkryć geograficznych terenów polarnych)
– język angielski (drama: przygotowano dwa występy: monolog i scenkę)
Celem warsztatów było pokazanie różnych metod, które mogą być stosowane w edukacji spersonalizowanej opartej o nauczanie projektowe. W trakcie warsztatów dzieci samodzielnie zdobywały wiedzę na różne tematy, uczyły się korzystać z internetu, pracować na różnych programach tworząc prezentacje itp.
Na potrzeby projektu zostały zakupione zestawy sterowników komputerowych (zgodnych z systemem Arduino) i czujników do robotyki, dzięki którym udało się wykonać następujące urządzenia:
– makieta Wielkiego Zderzacza Hadronów
– wykrywacz metali (którym poszukiwaliśmy skarbów na zajęciach z historii i archeologii)
– łazik marsjański – potrafiący wykrywać przeszkody ultradźwiękami, posiada naprowadzanie laserowe, czujniki temperatury, ciśnienia, wilgotności, zapylenia, pola magnetycznego, lokalizacji GPS, nachylenia, wstrząsu, światła, hałasu, przyspieszenia i podczerwieni
– rośliny w słoikach – zamknięte ekosystemy (takimi metodami w epoce żaglowców przewożono rośliny po całym świecie)
– barometr (zrobiony ze słoika, balonu i patyczka, pokazuje zmiany ciśnienia pozwalając przewidzieć trendy pogodowe)
– wykrywacz kłamstw (pomiar zmian rezystancji skóry)
Zestawy elektroniczne pozwalają na dowolne konfigurowanie różnych urządzeń składających się ze sterownika oraz przeróżnych czujników, sterowników, manipulatorów itp. Jednakże to nie składanie “elektronicznych klocków” jest w tym przypadku najciekawsze, lecz ich programowanie. Tworząc elektroniczne urządzenia dzieci uczą się zaawansowanych metod programowania, poznają składnię języka, pojęcie typów i rodzajów zmiennych, tworzenia pętli, warunków, podprogramów oraz algorytmicznego rozwiązywania problemów. Taka wiedza przyda się dzieciom w przyszłości nie tylko wtedy, gdy wybiorą się na studia informatyczne, ale praktycznie na każdym kierunku technicznym oraz na kierunkach przyrodniczych i humanistycznych.
Celem całego projektu Carpathia Education Valley jest podjęcie wdrożenia edukacji spersonalizowanej w publicznych szkołach podstawowych w Polsce. Idea edukacji spersonalizowanej opiera się na kilku założeniach:
– każde dziecko uczy się w swoim naturalnym tempie
– każde dziecko uczy się metodą najlepiej dostosowaną do jego cech psycho-fizycznych
Projekt Carpathia Education Valley realizujemy we współpracy z Uniwersytetem Rzeszowskim. Wkrótce pojawi się dedykowany portal dla projektu Carpathia Education Valley, w którym będą prezentowane różnorodne informacje na temat koncepcji edukacji spersonalizowanej w Polsce i na świecie.
Bardzo dziękujemy osobom prowadzącym warsztaty, uczestnikom, wolontariuszom oraz wszystkim, którzy pomogli w realizacji projektu.
Piotr Bożek