wtorek, 26 listopada, 2024
AktualnościRozrywkaWydarzenia

Koncertowe lato w Krośnie

Lato w Krośnie zapowiada się bardzo muzycznie. Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza do udziału w Letnich Koncertach w Świątyniach. W kościołach krośnieńskiej Starówki, w zabytkowym kościółku św. Wojciecha, na scenie w rynku  usłyszymy znakomitych artystów i całą gamę instrumentów, utworów wszystkich epok i stylów. Zapraszamy do zapoznania się z programem cyklu, który zostanie zainaugurowany 22 czerwca w kościele farnym.

Letnie koncerty w świątyniach

22 czerwca 2017 – Bazylika Mniejsza Fara – 19.00

Koncert organowy – Petra Veenswijk

Wychowanka Konserwatorium w Rotterdamie w zakresie organów i gry na klawesynie. Prowadzi wykłady i kursy mistrzowskie poświęcone francuskiej muzyce symfonicznej, a w szczególności – twórczości organowej Jeana Langlais. Jest organistką katolickiego Maria van Jessekerk w Delft, gdzie prowadzi także chór, jak również międzynarodowy festiwal organowy. Została odznaczona srebrnym medalem przez Société Académique ‘Arts-Sciènces-Lettres’ w Paryżu.

W programie: Johann Christoph Kellner, Johann Ludwig Krebs, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Josef Gabriel Rheinberger, Gaston Bélier, George Thalben-Ball, Craig Sellar Lang, Theodore Dubois, Sigfrid Karg-Elert, Eugène Gigout

 

10 lipca 2017 – Bazylika Mniejsza Fara – 19.00

Koncert organowy – Fanxiu Shen

Organistka, klawesynistka, profesor Centralnego Konserwatorium Muzycznego w Pekinie. Jest dyrektorem Chińskiej Federacji Muzyki Kameralnej, a także założycielem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Pekińskiego Festiwalu Muzyki Barokowej.

Studia muzyczne ukończyła w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, gdzie kształciła się w zakresie gry klawesynowej.

Jest inicjatorką licznych prowadzonych w Chinach kursów mistrzowskich z zakresu wykonawstwa organowego, klawesynowego, realizacji continuo, interpretacji muzyki barokowej. Była pierwszą organistką wykonującą koncerty w Narodowym Centrum Sztuki (Teatrze Narodowym) w Pekinie. Jako realizatorka partii organów współpracowała w ramach licznych koncertów oraz z Orkiestrą Teatru Marińskiego w Sankt-Petersburgu, Finlandzką Helsińską Orkiestrą Filharmoniczną, Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej, Chińską Narodową Orkiestrą Symfoniczną.

W programie: Georg Muffat, Dietrich Buxtehude, Girolamo Frescobaldi, Johann Sebastian Bach, César Franck

 

20 lipca 2017 – Kościół oo. Franciszkanów – 19.00

Koncert na organy i fletnię Pana

Marek Stefański, rzeszowianin, ukończył z wyróżnieniem studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie, jako organista – solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem “Organum” tournee koncertowe obejmujące większość krajów europejskich.

W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie, jako doktor habilitowany na stanowisku adiunkta.

Wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany jest na koncerty do Rosji.

Stał się zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów, które następnie zarejestrowane zostały, jako nagrania archiwalne.

Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006 został członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej.

Dumitru Harea – fletnia Pana, urodził się w Mołdawii. Akademię ukończył w 1996r. Już w trakcie studiów, przez cztery lata, pracował jako nauczyciel w Szkole Muzycznej, w której uczył młodzież gry na fletni Pana. W tym czasie był także członkiem orkiestry ludowej Martisor, koncertując wraz z nią nie tylko w Mołdawii, ale także w Rumunii, na Łotwie i innych państwach Europy.

Artysta aktywnie promuje instrument, fletnię Pana, koncertując edukacyjne. Ma w swoim dorobku ponad 1000 takich koncertów, wykonywanych w szkołach i przedszkolach na terenie całej Polski. Od 2009 roku Dumitru Harea prowadzi ogólnopolskie warsztaty gry na fletni Pana, które odbywają się w Bielsko-Białej, zaś od roku 2011 w Lesznie w woj. wielkopolskim prowadzi pierwszą sekcję fletni Pana w Polsce.

W programie: solowa muzyka organowa oraz transkrypcje utworów klasycznych, muzyka filmowa i folkowa w opracowaniu na fletnię pana i organy.

Kompozytorzy: Gabriel Faure, Nino Rota, Myrosław Skoryk, Piotr Czajkowski, Gheorghe Zamfir, Ennio Morricone, Grigoraş Dinicu.

 

26 lipca 2017 – Kościół oo. Kapucynów – 19.30

Koncert na klawesyn i wiolonczelę

Patrycja Domagalska – Kałuża, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie klawesynu oraz Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie klawesynu, kameralistyki i basso continuo. Stypendystka międzynarodowych kursów mistrzowskich w Norwegii, Niemczech i Austrii, stażystka Academie Musicale Villecroze i Formation Profesionelle w Royaumont we Francji.Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Podkarpackiego. Założycielka zespołu muzyki dawnej Ensemble Barocum. Występowała na licznych festiwalach m.in.: Ars Musica, Europa Consociata, Handel Year, Festival van Reincken, kasteel concerten, Incanto Middelburg, Malta Arts Festival, York Early Music Festival, Międzynarodowy Festiwal Tansman.

Agnieszka Oszańca ukończyła studia na wydziale instrumentów dawnych konserwatorium w Utrechcie w klasie wiolonczel historycznych Violi de Hoog. W czasie studiów była laureatką programów stypendialnych Academia Montis Regalis (IT), Frederick Hendrick Stichting, Stichting Eigen Instrument, Richard Hol Fonds oraz rządu holenderskiego. Regularnie uczestniczyła w warsztatach i kursach mistrzowskich, doskonaląc swoje umiejętności.

Była założycielką i derektorem artystycznym festiwalu Sterren Oude Muziek w Utrechcie.

Jest laureatką konkursów IYAP w Antwerpii (z zespołem Pramea Ensemble) oraz Accademia Palatina (Quintetto Pentatonica).

Współpracuje regularnie jako solistka, kameralistka i członek orkiestr z wieloma zespołami w kraju i zagranicą, m.in. Capellą Cracoviensis, Czech Ensemble Baroque, Silva Rerum, Ensemble Stile Galante, Musica Poetica, Ensemble Odysseey, Collegium 18.

Agnieszka Oszańca gra na francuskiej wiolonczeli Benoist Fleury (Paryż, 1763).

W programie: Johan Sebastian, Georg Philipp Telemann, Salvatore Lanzetti, Joseph Nicolas Pancrace, Antonio Vivaldi, Fancesco Geminiani, Jean-Baptiste Barriere

 

10 sierpnia 2017 – Bazylika Mniejsza Fara – 19.00

Koncert na organy i trąbkę barokową

Wacław Golonka, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, doktor habilitowany Akademii Muzycznej w Krakowie. Wykształcenie muzyczne otrzymał w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Dyplomy ukończenia studiów w zakresie gry na organach otrzymał z wyróżnieniem.

Wacław Golonka występował jako solista z orkiestrami Radio Philharmony Orchestra w Pretorii, z Filharmonią Bydgoską, Filharmonią Brneńską, praskim FOK, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego, płyta została nagrodzona “Fryderykiem 2008″.

Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Jego nagranie dla TV Polonia ilustrowało cykl filmów „Madonny Polskie”, a Telewizja Katowice zrealizowała w 1998 roku film o jego działalności „Muzyka dźwięku i przestrzeni”.

Szerokim polem jego działania jest praca związana z organizacją festiwali muzycznych. Jest autorem nagrania CD oraz książki Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – w żywiole koloryzmu dźwiękowego.

Tomasz Ślusarczyk, trąbka naturalna, urodzony w Przemyślu, absolwent Zespołu Szkół Muzycznych w Przemyślu i Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem), od 1991 roku związany był z orkiestrami: Capellą Cracoviensis i Radiową Orkiestrą Symfoniczną, z którą dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą: Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii w Białymstoku, Warszawską Operą Kameralną; od 2005 roku współpracuje ze słynną Orkiestrą XVIII Wieku w Amsterdamie. Koncertował jako solista i kameralista na wielu festiwalach w Rosji, Irlandii, Niemczech, na Ukrainie, w Korei i Wielkiej Brytanii. Zapraszany jest do współpracy przez znakomitych muzyków. Pod jego kierownictwem artystycznym Polska Orkiestra XVIII Wieku dokonała szeregu nagrań muzykaliów jasnogórskich. Zaangażowany jest także w badania źródeł muzyki cerkiewnej na terenach dawnej Rzeczypospolitej. Często zasiada jako juror podczas krajowych i zagranicznych konkursów.

W programie: transkrypcje  utworów klasycznych Jana Sebastiana Bacha, Georga Friderica Haendla, Henryka Purcella, Césara Francka oraz muzyka XX wieku na puzon i organy

 

15 sierpnia 2017 – Kościół oo. Franciszkanów – 18.00

Koncert pieśni maryjnych

SINGET – zespół wokalny absolwentów i studentów Akademii Muzycznej w Krakowie, powstał w roku 2011, a koordynacją całości przedsięwzięcia zajął się Janusz Wierzgacz. Ze względu na różnorodność temperamentów zrzeszonych osób, zespół doskonale znajduje się w każdym rodzaju muzyki, głównie jednak koncentruje się na wykonywaniu utworów a cappella oraz oratoryjno – kantatowych zapomnianych kompozytorów okresu klasycyzmu i romantyzmu (wśród których znalazły się niedawno odkryte cztery XIX – wieczne msze twórców austriackich). Od sierpnia 2014 zespół podjął stałą współpracę z francuskim festiwalem „Estivales en Puisaye”; może też poszczycić się prawykonaniami: utworów konkursowych na festiwalu „Omnia beneficja” w St. Sączu oraz kompozycji „Owoce życia” E. Popławskiego w ramach koncertu autorskiego w krakowskiej Akademii Muzycznej.

W programie: Anonim (Francja XIVw.) – Magnificat, Tomás Louis de Victoria – Ave Maria, Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Tota pulchra – Gaude Maria Virgo, Sergiej Rachmaninow – Bogoridice Diewo, Maurice Duruflé – Tota pulchra, Henryk Mikołaj Górecki – Zawitaj Pani świata, O Matko miłościwa, Zdrowaś bądź Maryja, Witaj jutrzenko

Arvo Pärt – Bogorodice Diewo, Andrzej Koszewski – Zdrowaś Królewno wyborna, Urmas Sisask – O Sanctissima, Franz Biebl – Ave Maria (Angelus Domini)

 

27 sierpnia 2017 – Bazylika Mniejsza Fara – 20.00

Koncert Państwowej Orkiestry Mozartowskiej z Żyliny

Paweł Przytocki – dyrygent

Iwona Socha, sopran

SLOVAK SINFONIETTA ŽILINA jest jedną z najbardziej znanych profesjonalnych orkiestr w Europie Wschodniej. Została założona w 1974 roku jako jedyna orkiestra kameralna “klasycznej” na Słowacji. Od tamtej pory orkiestra osiągnęła znaczącą pozycję i międzynarodową renomę.

Jego 34 członków to absolwenci największych czeskich i słowackich uczelni muzycznych.

Szczególne międzynarodowe uznanie zyskała, kiedy została zaproszona na festiwal w Salzburgu jako oficjalna orkiestra tego prestiżowego festiwalu. Wkrótce koncertowała na “Praskiej Wiośnie” i na głównych festiwalach w całej Europie, w tym w Wiedniu Festwochen, festiwalu wiosennym i festiwalu Haydna w Wiedniu, muzycznych tygodniach Sofii, Festa Musica Pro w Asyżu, Festiwalu w Katalonii w Hiszpanii, Festiwalu de Bonaguil we Francji, Music in Old Kraków, Festiwal Wiosny w Budapeszcie, Bratysława Music Festival, Melos Ethos Bratislava, Mozartfest Schwetzingen, Festiwal de Manaus w Brasilii, Festiwal van Vlaanderen, Aspekte Salzburg, Festiwal Johann Strauss w Wiedniu, Festiwal NCPA w Pekinie i wiele innych.

Iwona Socha, sopran, solistka Opery Krakowskiej.

Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2002 roku ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych.

W swoim repertuarze posiada liczne pieśni, arie oratoryjne i operowe oraz partie sceniczne. Koncertuje w kraju i za granicą (Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Słowacja) Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej.

Współpracuje z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi w kraju – Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską w Bytomiu.

Jest laureatką Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka Operowa 2013.

 

Paweł Przytocki – dyrygent – krośnianin, ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie. Był stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga.

Przytocki współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a także z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi za granicą: m.in. z Budapest Concert Orchestra, Orchestra Sinfonika de Xalapa, Real Filharmonia de Galicia, Capella Istropolitana w Bratysławie, Neue Philharmonie Westfalen, Philharmonisches Staatsorchester Halle, Bilkent Symphony Orchestra w Ankarze, Filharmonia im. Janacka w Ostrawie, Filharmonia Słowacka w Bratysławie, Narodowa Orkiestra Symfoniaczna Ukrainy w Kijowie, Filharmonia Narodowa w Santiago, Filharmonia Narodowa w Zagrzebiu, New Haifa Symphony Orchestra, Buffalo Philharmonic Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogota, Jerusalem Symphony Orchestra, Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz. Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w międzynarodowych festiwalach muzycznych:

Od roku 2005 jest dyrygentem Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W latach 2008- 2012 Paweł Przytocki był Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

W programie: utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta

 

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x